Kat in de zak?

De feestdagen zijn net achter de rug. Winkeliers en internetwinkels hebben hoogtijdagen gevierd. Consumenten genieten van aankopen! Maar, wat als de aankoop niet aan de verwachtingen voldoet?
Als consument bent u vergaand beschermd. Een voorbeeld. U heeft uw kind verrast met een tweedehands autootje van zes jaar oud. U heeft de auto tegen marktconforme prijs bij een erkende autodealer gekocht. Drie maanden later houdt de auto er definitief mee op. Wat nu? In zo’n geval kunt u de koopovereenkomst ontbinden, omdat de auto niet de eigenschappen bezit die u had mogen verwachten. Maar wat als de autodealer tegenwerpt dat de auto op het moment van koop in orde was en dat het gebrek moet zijn ontstaan na de aankoop? Velen zullen denken: “Dat is pech voor de koper! Koper kan nooit
bewijzen dat het gebrek bij aankoop al aanwezig is geweest”. De juridische realiteit is een andere. De wet bepaalt in geval van consumentenkoop (een niet beroepsmatig koper koopt bij beroepsmatig verkoper) dat, indien het gebrek zich binnen zes maanden na aflevering van het gekochte openbaart, vermoed wordt dat het gekochte bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord. Verkoper zal moeten bewijzen dat dit niet zo is geweest. Pech voor de verkoper dus!

Conclusie. Bij een gebrek dat zich openbaart binnen zes maanden na aflevering heeft u als consument sterke troeven in handen voor ontbinding van de koopovereenkomst.
Als verkoper dient u daarop bedacht te zijn.

Geschreven door : Désirée Wolfhagen