Juridische do's and don'ts

Hoewel ik mij binnen mijn praktijk met name richt op de zakelijke clientèle, zal ik zorgen dat ook particuliere lezers (of wel ‘consumenten’) profijt kunnenhebben van mijn columns. Vaak snijdt het mes aan twee kanten. Waar het voor consumenten “do’s” zijn (gebruik de bescherming die de wetgeving u als consument biedt), zijn het voor zakelijke partijen, zoals professioneel verhuurders, verkopers, financiële dienstverleners etc. juist “don’ts” (voorkom dat u wordt afgestraft vanwege een ten aanzien van consumenten ontoelaatbare bepaling in een overeenkomst of door het niet voldoen aan wettelijke  formaliteiten).

In welke gevallen dient u in consumentrelaties alert te zijn op do’s versus don’ts?

Bijvoorbeeld daar waar het gaat om:

  • Algemene voorwaarden (“de kleine lettertjes”);
  • Borgtochtovereenkomsten;
  • Koopovereenkomsten;
  • Productaansprakelijkheid;
  • Koop op afstand of bij verkoop op straat/aan de deur;
  • Koop op afbetaling;
  • Kredietovereenkomsten (inclusief huurkoop);
  • Wettelijke zorgplicht financiële dienstverleners;
  • Huur woningruimte (waaronder boetebedingen);
  • Overeenkomsten van opdracht.

 Mocht u echter nu al met prangende vragen zitten, neem dan gerust contact met mij op!

Geschreven door : Désirée Wolfhagen