Het lijkt tegenwoordig eerder regel dan uitzondering. Het aankopen van producten en diensten via internet. Ook u heeft vast wel eens online producten besteld. Heeft u zich daarbij ook wel eens afgevraagd waarom de aanbieder zo servicegericht is?
Ik zal u uit de droom helpen. Klantvriendelijkheid zal daarbij doorgaans niet de hoofdrol spelen. Die service en de informatieverstrekking daarover is door de (Europese) wetgever opgelegd aan ondernemingen:
- die aan consumenten producten of diensten op afstand aanbieden, bijvoorbeeld via een website of social media of;
- die hun producten of diensten buiten hun eigen verkoopruimte aan de consument aanbieden. Daarbij kan gedacht worden aan Tupperware party’s, verkoop aan de deur (colportage) en een stand van Essent in de Mediamarkt.
De belangrijkste eis die de wetgever in die gevallen aan de aanbieder stelt, is dat de aanbieder de consument er op moet wijzen dat hij/zij 14 dagen bedenktijd heeft vanaf het moment dat hij/zij het product heeft ontvangen. Bij diensten gaat de 14 dagen termijn in op de dag van het sluiten van de overeenkomst. Binnen die termijn kan de consument de overeenkomst, zonder dat daarvoor enige reden moet worden opgegeven, ontbinden. En de aanbieder komt er niet mee weg om de consument gewoon niet op de bedenktijd te wijzen. Dan schuift het recht van de consument om de overeenkomst binnen 14 dagen te ontbinden gewoon op, zij het beperkt tot één jaar. Let wel. Dit alles geldt niet voor zakelijke klanten.
Veel valkuilen dus voor de zakelijke lezer en veel kansen voor de consument. Ik help u graag om zich juridisch gezien te wapenen of om juist kansen te grijpen!