Wolf in schaapskleren

“Het belang van de cliënt staat bij mij altijd voorop. Ik laat me dan ook niet bang maken door welke wederpartij ook. ”De fijngebouwde advocate Désirée Wolfhagen (47) mist – zoals een oudkantoorgenoot het ooit omschreef - het zogenaamde ‘angst-gen’. Na bijna 20 jaar advocatuur, waarvan 15 jaar bij het gerenommeerde kantoor Rassers Advocaten, opende ze op 1 april de deuren van haar kantoor Wolfhagen
Advocatuur met specialisaties in het ondernemings- en handelsrecht en huurrecht.

“Ik zat in 5-VWO en woonde via school een strafzitting bij. Ik was zo onder de indruk van de gang van zaken in de zittingzaal, dat ik besloot rechten te gaan studeren”, lacht Désirée. “Na bij een advocatenkantoor in Maastricht met veel voldoening alle facetten van het recht te hebben aangepakt, heb ik mij bij Rassers Advocaten toegelegd op de meer zakelijke praktijk. De combinatie van zakelijkheid en het gelijkwaardige en betrokken contact met de cliënt trekt mij in deze praktijk, althans op de manier zoals ik er mee om ga. Leuk om dit af en toe af te wisselen met particuliere cliënten met problemen in het huurrecht, consumentenrecht, burenrecht etc. Het enige dat ik in mijn praktijk mis is de mogelijkheid om mijn kennis van (en liefde voor) de paardensport om te zetten in een juridische bijdrage. Maar ja, als één
‘paard’ over de dam is…”

Alles in belang van de cliënt
Désirée bijt zich vast in elke zaak. “Lukt het niet een zaak in der minne te schikken, dan haal ik alles uit de kast en ga ik er fel in! Niet op de persoon, maar met de juiste feiten en standpunten. Ik zal nooit juridische onzin verkondigen.” Door haar jarenlange ervaring heeft Désirée een eigen stijl en tactiek ontwikkeld. “Ik denk in praktische zin met de cliënt mee en denk daarbij tevens in alternatieven. Het  persoonlijk contact met de cliënt en daarmee een goede vertrouwensbasis vind ik heel belangrijk. Een zaak die impact heeft gehad? Ik ben weleens gestalkt door een wederpartij. Dat heeft mij gesterkt in mijn
overtuiging dat het belang van de cliënt altijd voorop staat. Juist in zaken waar je als advocaat bedreigd wordt, kun je rekenen op goede politiebeveiliging. Voor de cliënt is dat een stuk lastiger. Ik zie het dan ook als mijn taak om ook lastigere zaken aan te pakken en zal een potentieel “gevaarlijke” zaak niet snel weigeren.”

Stijlvolle ontvangst
“Mijn wens om mijn eigen down-to-earth beleid te kunnen bepalen is nu een feit”, vertelt Désirée trots. Wanneer ze cliënten ontvangt doet ze dat in de bijzonder stijlvolle spreekruimte in de achtertuin van haar woonhuis. Doordat ze vanuit huis werkt, kan ze een scherp tarief hanteren (€ 190,00 excl. BTW) zonder de gebruikelijke kantoorkosten van gemiddeld 6 à 7 procent. Ook vindt zij het fijn om een ‘kijkje in de keuken’ van haar cliënten te nemen en dus naar de cliënt af te reizen voor een bespreking. “Als extra service reken ik voor een bezoek aan een cliënt de eerste 100 kilometer geen reiskosten en reistijd. Wanneer ik een bepaald standpunt juridisch niet kan verdedigen en de cliënt dat wel van mij verlangt, dan zal ik ‘nee’ zeggen. Het is fijn wanneer een cliënt meedenkt, maar als het standpunt
juridisch gezien niet verdedigbaar is, moet de cliënt dat aanvaarden. In het belang van de cliënt(en) en de advocatuur in het algemeen dien ik mijn naam hoog te houden”, onderstreept Désirée tot besluit.

Bron: Breda in Business 2017